When you play a vinyl record, the music that is played is comparable to a photographic positive – the record is like a negative. When sound becomes a record for the first time, when the groove of the Master-Lathe is cut from highly combustible nitrocellulose, a fine, fragile thread is created. This thread, which is as inaudible as the music is invisible, is, like the music itself, also a positive – a material positive.
The works shown here are made of this very thread. Each one –literally– consists of about a thousand songs. It is a form of materialistic synesthesia. What does what you see sound like? What does music look like? What remains of the song that has faded away?
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Wenn man eine Vinyl-Platte abspielt, dann ist die Musik, die ertönt, vergleichbar mit einem fotografischen Positiv. Die Platte entspricht also dem Negativ. Wenn das erste Mal Ton zur Schallplatte wird, wenn der groove des Master-Lathe aus hochbrennbarer Nitrozellulose geschnitten wird, entsteht ein feiner, fragiler Faden. Dieser Faden, der so unhörbar wie die Musik unsichtbar ist, ist wie die Musik selbst, ebenfalls ein Positiv – ein materielles Positiv.
Ephemer, kontextfrei, verworren – ein rätselhaftes Überbleibsel. Die hier gezeigten Werke bestehen aus genau diesem Faden, das heißt: aus tausenden Liedern. Es ist eine Form materialistischer Synästhesie. Wie klingt das, was man sieht? Wie sieht Musik aus? Was bleibt vom verklungenen Lied?
Sun down yellow moon
Nitrocellulose Thread of Vinyl Masters in Mirror Box
42 x 42 x 20 cm, 2017
It’s the truth and it don’t make a noise
Nitrocellulose Thread of Vinyl Masters in Mirror Box
42 x 42 x 20 cm, 2017
I know you’ve got a god-shaped hole
(Do you still love rock and roll?)
Nitrocellulose Thread of Vinyl Masters in Mirror Box
42 x 42 x 20 cm, 2017